۱۳۹۹ مهر ۲, چهارشنبه

بیانیه شماری از فعالان سیاسی ایران در اعتراض به یک گزارش بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل

 بیانیه شماری از فعالان سیاسی ایران در اعتراض به یک گزارش بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل


جمعی از فعالان مدنی و سیاسی ایرانی در بیانیه‌ای به آنچه تحریف واقعیات در گزارش عفو بین‌الملل درباره ‌اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان در سال ۶۷ خوانده‌اند، اعتراض کرده اند.

این بیانیه به امضای پنج عضوخانواده‌های جان ‌باختگان اعدام‌های سیاسی سال ۶۷ ، مجتبی لطفی از مسئولان دفتر آیت‌الله منتظری، و فعالانی چون علیرضا رجایی، ابوالفضل قدیانی،حبیب‌الله پیمان، زهره تنکابنی، پروین فهیمی، کیوان صمیمی، سعید مدنی، محسن کدیور و حسن یوسفی اشکوری رسیده است.

طبق این بیانیه، بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل حدود دو سال پیش بر اساس بخشی از ویدئوی مصاحبه یک شبکه اتریشی با میرحسین موسوی نخست وزیر وقت ایران مدعی شده بود که وی از اعدام دسته جمعی زندانیان مطلع بوده اما اقدامی انجام نداده است. سازمان عفو بین الملل امسال هم بر اساس همان ویدئو ادعای دوسال پیش خود را تکرار کرده است.

در آن ویدئو میرحسین موسوی از سرکوب عملیات سازمان مجاهدین خلق در حمله به شهرهای ایران که با هدف اشغال آن انجام می شد، دفاع کرده است.

بیانیه اعتراضی که خطاب به مدیران سازمان عفو بین الملل است می‌گوید: هر زمان عفو بین الملل یا هر نهاد دیگری مستنداتی محکم و واقعی، دال بر همدلی میرحسین موسوی با اعدام‌های تابستان۱۳۶۷یا نقش احتمالی او در این جنایت ارائه کند، ما نیز به هیچ وجه در صدد تخفیف و سلب مسئولیت از او بر نخواهیم آمد، چه باور داریم آن اعدام‌ها زخم عمیقی است بر پیکر ملت ایران که التیام نخواهد یافت مگر با اجرای عدالت اما آن‌چه تاکنون بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل در این رابطه ارائه کرده یک روایت تحریف‌شده و جعلی بوده که با سر و صدا و تبلیغات می‌خواهد به همه بفروشد.

آقای موسوی ده سال است که در حصر خانگی است. از وی پیش از حصرخانگی فایل صوتی منتشر شد که در آن اعدام‌های سیاسی تابستان ۶۷ را در حضور جمعی از افراد جنایت خوانده و گفته بود که موضوع از وی و دولت وقت پنهان نگه داشته شده بود.

در جریان اعدام‌های تابستان ۶۷ هزاران زندانی سیاسی که در حال سپری کردن دوره محکومیت خود بودند به جوخه های اعدام سپرده شدند. این اعدام‌ها با مجوز آیت الله خمینی صورت می گرفت و ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضائیه ایران جزو هیاتی بوده که احکام اعدام را امضا می کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در رقابت های انتخاباتی سال ۹۶ که آقای رئیسی هم در آن حضور داشت، بدون اشاره به نام رقیب انتخاباتی اش گفته بود برخی فقط اعدام کردن بلد هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...