۱۳۹۹ مهر ۲۷, یکشنبه

زندان سنندج؛ اجرای حکم اعدام یک زن زندانی همزمان با انتقال یک زندانی دیگر جهت اجرای حکم اعدام

زندان سنندج؛ اجرای حکم اعدام یک زن زندانی
 همزمان با انتقال یک زندانی دیگر جهت اجرای حکم اعدام



خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز یکشنبه ۲۷ مهرماه، حکم اعدام یک زن زندانی که پیشتر از بابت اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بود، در زندان سنندج به اجرا در آمد. امروز همچنین یک مرد زندانی در زندان سنندج جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد. این زندانی پیشتر از بابت اتهام قتل حین سرقت مسلحانه بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  سحرگاه امروز یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹، یک زن زندانی در زندان سنندج اعدام شد.

 هویت این زن زندانی «زینب خدامرادی (مرادی)، ۳۳ ساله، متاهل و اهل شهرستان دهگلان» توسط هرانا احراز شده است. خانم خدامرادی حدود ۵ سال پیش به اتهام “قتل” بازداشت و به اعدام محکوم شد. او نهایتا روز پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه جهت اجرای حکم از بند زنان زندان سنندج به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد.

یک منبع مطلع در خصوص پرونده خانم خدامرادی به هرانا گفت: «زینب خدامرادی در آخرین زایمان خود دچار افسردگی مزمن شد و حدود ۵ سال پیش به اتهام قتل دو تن از فرزندان خود با ضربات چاقو بازداشت شد. دادگاه مدتی بعد او را به اعدام محکوم کرد و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شد. نهایتا همسر او به عنوان اولیای دم حاضر به دادن رضایت نشد و صبح امروز در زندان سنندج اعدام شد.»

اجرای حکم اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلان نشده است.

در گزارشی دیگر امروز یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹، یک زندانی دیگر در ندان زندان سنندج جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد.

هویت این زندانی «شهرام تخشا، حدودا ۳۰ ساله، مجرد و اهل کرمانشاه» توسط هرانا احراز شده است.

شهرام تخشا حدود سه سال پیش همراه با برادرش شهریار تخشا به اتهام سرقت مسلحانه بازداشت شدند. دادگاه نهایتا شهرام تخشا را به اتهام قتل حین سرقت مسلحانه به قصاص و ۱۵ سال حبس و برادرش شهریار تخشا را به ۴۰ سال حبس محکوم کرد. این حکم پس از مدتی در دیوان عالی کشور تایید شد. شهرام تخشا از تاریخ ۱۷ دیماه ۹۶ زندان سنندج بسر می‌برد.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای تخشا به هرانا گفت: «شهرام تخشا در زمان بازداشت با شلیک گلوله حین درگیری زخمی شد و از آن زمان تاکنون بدون رسیدگی پزشکی در زندان بسر می‌برد و صبح امروز لنگ لنگان به سلول انفرادی منتقل شد.»

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۵۶ شهروند اعدام شدند و ۹۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش ۷۷ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...