۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی، دوباره به بند زنان اوین منتقل شد

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی، دوباره به بند زنان اوین منتقل شد




ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌، پس از یک ماه انتقال به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زندان اوین، دوباره به بند زنان این زندان منتقل شد.

حمریم کلارن، فرزند خانم تقوی این خبر را به نقل از وب‌سایت حقوق بشریِ هرانا در صفحه خود در توئیتر هم‌رسانی کرده است.

ناهید تقوی بعد از ۱۵۱ روز بازجویی و بلاتکلیفی مطلق در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به «بند دو الف» زندان اوین در ۲۷ اسفند ۹۹ و در پی برگزاری کارزارهایی برای آزادی او، به بند زنان اوین منتقل شد، اما ۱۶ فروردین امسال بار دیگر به این بازداشتگاه منتقل شد.

دختر ناهید تقوی پس از برگزاری نخستین جلسه محاکمه مادرش در اوایل اردیبهشت امسال گفته بود که او با «اتهام امنیتی» که با «تبلیغ علیه نظام» مرتبط اند، روبرو است، ولی جزئیات این اتهامات مبهم و ناروشن است.

مریم کلارن همچنین گفته بود که وکیل مادرش به پرونده دسترسی نداشته و تنها توانسته برخی صفحات آن را ببیند.

ناهید تقوی ۶۶ ساله و مهندس معمار بازنشسته، از سال ۱۳۸۲ در آلمان زندگی می‌کرد.

او ۲۵ مهر ۹۹ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در خانه‌اش در تهران بازداشت شد.

خبرگزاری فرانسه پیشتر به نقل از جامعه بین‌المللی حقوق بشر در آلمان، دلیل بازداشت خانم تقوی را «فعالیت دیرینه او در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران به خصوص حقوق زنان و دفاع از آزادی بیان» عنوان کرده بود.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

تشدید روند بازداشت خارجیان و دوتابعیتی‌ها در ایران به جایی رسید که کانادا اواخر بهمن پارسال اعلام کرد که با همکاری ۵۷ کشور از جمله آمریکا و آلمان، برای جلوگیری از «بازداشت خودسرانه» اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک در کشورهایی مثل ایران و چین اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...