۱۴۰۱ مهر ۲۶, سه‌شنبه

اعتراضات سراسری؛ دو شهروند و یک دانشجو از زندان آزاد شدند



به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱، سعید صادقی فر، فعال ترک (آذربایجانی) از زندان اردبیل آزاد شد.
آزادی آقای صاقی فر با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادسری صورت گرفته است.
لازم به ذکر است، سعید صادقی فر، در تاریخ ۳۱ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت و با پایان مراحل بازجویی به زندان اردبیل منتقل شد. نهایتا اتهامات مطروحه علیه این شهروند توسط شعبه ی ۷ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی کامیار سلیم به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شد.




از سوی دیگر یک منبع مطلع، روز جاری از آزادی آیسان آدی بیگ با تودیع قرار کفالت تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز خبر داد.
آیسان آدی بیگ، ۲۰ ساله، دانشجوی رشته مواد و متالورژی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه، به همراه خواهر خود صدیقه آدی بیگ توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده بودند.
همچنین، منصور رضایی، شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد.
آقای رضایی، روز سه شنبه ۵ مهر، توسط نیروهای امنیتی به همراه ضرب و شتم در قروه بازداشت و به اداره‌ اطلاعات سنندج منتقل شده بود.
در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-مهر ۱۴۰۱
بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است.
خبرگزاری هرانا
 – امروز دوشنبه ۲۵ مهر، سعید صادقی فر، فعال ترک (آذربایجانی)، آیسان آدی بیگ، دانشجو و منصور رضایی، شهروند ساکن قروه به ترتیب از زندان اردبیل، تبریز و سنندج آزاد شدند. این شهروندان در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...