۱۴۰۰ تیر ۱۵, سه‌شنبه

ادعای ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه درباره کاهش اعدام مجرمان خردسال در ایران

 ادعای ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه درباره کاهش اعدام مجرمان خردسال در ایران


مجید تفرشی، عضو ستاد حقوق بشر وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانس ادعا کرد ایران تلاش می‌کند موارد اعدام مجرمان خردسال را به صفر برساند، اما هیچ توضیحی درباره تلاش برای تغییر قوانین قضایی در این باره نداد.

این در حالی است که بر اساس سیزدهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۰ ایران «تنها کشوری بود که اعدام کودک-مجرمان را ادامه داده» و حداقل «چهار کودک-مجرم» در میان افراد اعدام‌شده در این سال بوده‌اند.

سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر بارها اعدام مجرمان خردسال در ایران را محکوم کرده و خواستار تغيير قانون مجازات اسلامی، توقف کامل این مجازات و لغو احکام اعدام شده‌اند.

در عین حال که ایران از امضاکنندگان منشور بین‌المللی حقوق کودک است، از حدود ۲۷ سال پیش، اعدام کودک- مجرمان در ایران هم‌چنان ادامه دارد و به‌گفته محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، «در پنج سال گذشته، قریب به ۴۰ کودک‌مجرم در ایران اعدام شده‌اند که اکثر آنها در هنگام ارتکاب جرم بین ۱۵ تا ۱۸ سال سن داشتند و ایران بزرگ‌ترین اعدام‌کننده کودکان در جهان است».

مجید تفرشی، عضو ستاد حقوق بشر وابسته حکومت جمهوری اسلامی، در مصاحبه اخیر خود که هفته گذشته و به زبان انگلیسی انجام شده است گفته که جمهوری اسلامی ایران «سخت تلاش می‌کند موارد اعدام افرادی را که زیر سن ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند کاهش دهد».

با این حال او تنها مصداق این تلاش را سعی در قانع کردن خانواده‌های قربانیان برای عفو عنوان کرده و ادعا کرده است که این اقدامات باعث شده که خانواده‌های قربانیان در ۹۶ درصد از موارد با عفو مجرمان موافقت کنند.

سازمان‌های حقوق‌بشری مشکل را در قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌دانند که بر اساس آن سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران تعیین کرده است.

بر اساس این قوانین حکم اعدام کودکان زیر ۱۸ سال تا زمان رسیدن به سن قانونی به صورت موقت متوقف می‌شود، اما لغو نمی‌شود و پس از رسیدن متهم به سن قانونی در صورت عدم گذشت اولیای دم، آن فرد به اعدام محکوم می‌شود.

ایران همراه با عربستان سعودی، یمن و پاکستان تنها کشورهایی هستند که اقدام به اعدام «مجرمانی» می‌کنند که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند اما شمار این گونه اعدام‌ها در ایران بیش از بقیه است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، هفته گذشته در گزارش خود به اجلاس شورای حقوق بشر گفت: «مجازات اعدام در ایران به صورت گسترده اجرا می‌شود. حداقل ۸۰ مجرم خردسال اکنون در انتظار اعدام هستند و خطر اعدام چهار نفر از آن‌ها قریب‌الوقوع است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...