۱۳۹۹ تیر ۲۶, پنجشنبه

کرونا/ایران؛ ورشکستگی بیمارستان‌ها/هزینه‌ سنگین


احتمال ورشکستگی بیمارستان‌ها در بحران کرونا
هزینه‌های سنگین کرونا برای هر خانوار ایرانی

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در دوران شیوع کرونا، برخی هزینه های جدید مانند وسایل ضد عفونی، ماسک و شوینده ها به سبد خانوار اضافه شده است.

به گزارش ایرنا، حریرچی روز پنجشنبه در وبینار فاصله گذاری هوشمند؛ همراهی اقتصاد با سلامت، اظهارداشت: اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان(معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می یابد.

وی با اشاره به تحمیل برخی هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در شرایط اپیدمی کرونا، گفت: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها که منجر به وخیم تر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینه‌های سنگین تر دارد و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشکلات اقتصادی از جمله مهم ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.

احتمال ورشکستگی بیمارستان‌ها در بحران کرونا

رییس بیمارستان آیت الله طالقانی با اشاره به مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های دانشگاهی و تشدید این شرایط در بحران کرونا، اظهار کرد: بسیاری از بیمارستان‌ها در حال ورشکستگی هستند و علاوه بر این در بحران کرونا دچار معضل کاهش درآمدهای اختصاصی شده‌اند.

دکتر زندی با انتقاد نسبت به عدم حمایت مالی از بیمارستان‌ها در شرایط کرونایی و همچنین عدم تحقق وعده‌های مرتبط با تخصیص مشوق‌های مالی و مالیاتی به بیمارستان‌ها و کادر درمان، گفت: با وجود تحمیل بارکاری و مالی مضاعف بر بیمارستان‌ها، هیچ حمایتی از این بخش به عمل نمی‌آید. به عنوان نمونه در رابطه با بخش‌های دولتی دیگر بحث ارایه تسهیلات مالی و کاهش ساعت کاری مطرح شده ولی بیمارستان‌ها نه تنها قادر به انجام این کار نیستند، بلکه باید ساعت و حجم کاری را تا چند برابر افزایش دهند تا بتوانند پاسخگوی بیماران باشند، با این وجود نه تنها مشوقی تخصیص داده نشده بلکه حقوق و کارانه‌ها و اضافه کاری‌ها نیز با تاخیر چندماهه پرداخت می‌شود. در این شرایط داروخانه‌ها نیز دچار مشکل شده‌اند و شرکت‌های دارویی آنها را بلاک می‌کنند.

با عزاداری ماه محرم اوضاع بدتر می شود

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز (سه شنبه) خود با عنوان تنها قرنطینه کامل میسر است، نوشت: بیایید این بار، ‏مسئولانه‌تر به داد مردم برسیم، در غیراینصورت باید منتظر قربانی شدن دسته جمعی ِ مردم از پیر و جوان و زن و ‏مرد و کودک باشیم. ‏

در این مقاله آمده است: همه ما می دانیم که در شرایط کنونی امکانات بیمارستانی، جوابگوی ‏تعداد روزافزون بیماران نیست. تعداد پزشکان و پرستاران و سایر کادرهای درمانی و بهداشتی مراکز درمانی کشور نیز محدود ‏است و از این نظر نیز احتمال بروز مشکلات جدی دیگر هم وجود دارد. ‏

این روزنامه در ادامه نوشته که متاسفانه، مجموعه مدیریتی کشور شامل قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها، منسجم نیستند و هر کسی ساز خودش را می‌زند و عده‌ای از آن‌ها به جای پرداختن به ‏مسائل اصلی کشور، به حاشیه‌سازی مشغولند.

این منبع نوشت: عده‌ای نیز همزمان با تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا بر ممنوعیت تجمعات، سخن از ‏تعطیل‌بردار نبودن عزاداری‌های محرم به میان می‌آورند و ناآگاهانه دین را در برابر جان مردم قرار می‌دهند!

این مقاله می‌افزاید: شما کمک کنید با ‏انجام قرنطینه کامل، کرونا مهار شود، آنوقت عزاداری‌ها را هم با خیال راحت برگزار کنید، ولی هنگامی که کرونا هر روز جان ‏بیش از ۲۰۰ نفر را می‌گیرد، این اصرار شما مفهومی غیر از ضدیت با سلامت مردم ندارد. ‏

مُلاکرونا مسئول وضع کنونی‌ست

ماشین مرگ کرونا در ایران با فرمان خامنه‌ای و امامان جمعه اش پیش می‌رود. به نوشته یک روزنامه داخلی (آرمان)، آمار تعداد روزانه مبتلایان همان نیست که اعلام می‌شود

روزنامه جمهوری اسلامی ‏نوشته است: ‏هرچند تلاش می‌شود بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به کرونا و به نوعی عادی پنداشته شدن آن، عامل اصلی شیوع مجدد و خارج شدن ‏آن از کنترل نشان داده شود، ولی واقعیت اینست که این، عامل اصلی نیست. مردم، در فروردین‌ماه نشان دادند که آماده همکاری هستند و برای مهار کردن کامل کرونا از هیچ تلاشی دریغ نخواهند ورزید. به همین دلیل، عامل اصلی پدید آمدن وضعیت ‏کنونی را باید در جای دیگری جستجو کرد.

این منبع افزود: واقعیت اینست که محدودیت‌های کرونائی فقط اقتصادی نبودند که دولت به دلیل ملاحظات اقتصادی و معیشتی ناچار باشد ‏آن‌ها را بردارد. متاسفانه با محدودیت‌های اجتماعی، مذهبی و سایر محدودیت‌های وضع شده نیز با مسامحه رفتار شده است. وزارت ‏بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در بسیاری موارد مخالف رفع این قبیل محدودیت‌ها بودند، ولی در برابر فشار‌ها عقب‌نشینی ‏کردند. بعضی مناسبت‌های ماه رمضان، برگزاری نماز‌های جمعه، بازگشائی مساجد و کوتاه آمدن در برابر انباشتن مسافر ‏در هواپیما‌ها و… از مواردی هستند که دولت و ستاد مقابله با کرونا درباره آن‌ها با تعارف برخورد کرد.

این روزنامه نوشت: امروز اگر تعداد ‏جان‌باختگان کرونائی در کشورمان به بالاترین رقم ۵ ماه گذشته رسیده، نتیجه این برخورد‌های تعارفی با کروناست. حضرات هنوز ‏هم با نمازجمعه و اماکن مذهبی تعارف دارند.



source https://www.azadegy.de/?p=20274

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...