۱۳۹۹ مرداد ۱۱, شنبه

پای نیمی از جمعیت کشور به این بازار (بورس) باز شد؟!

پای نیمی از جمعیت کشور به این بازار (بورس) باز شد؟!




بازار سرمایه همچنان روی بورس است و ورود چشم گیر متقاضیان به این بازار همانند ماه های گذشته ادامه دارد؛ به طوریکه تعداد کدهای بورسی صادر شده که در کل سال قبل به یک میلیون هم نمی رسید، تنها در یک ماه سال جاری به بیش از یک میلیون رسیده است. موضوعی که هرچند به نظر می رسد باعث بزرگ تر شدن بازار سرمایه شده است، اما نگرانی هایی مبنی بر اینکه این طرف عرضه نمی تواند پاسخگوی این حجم از متقاضی باشد و همچنین عدم فراهم بودن زیرساخت های لازم وجود دارد.

به گزارش ایسنا، طبق آمار میزان کدهای صادر شده در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰۰ هزار و در سال ۱۳۹۸ نیز حدود ۹۰۰ هزار کد بوده است. اما این روند در سال جاری رنگ دیگری به خود گرفت؛ به طوریکه در فروردین‌ماه سال گذشته ۵۵ هزار کد صادر شد درحالی که در فروردین‌ماه سال جاری تعداد کدهای صادر شده به بیش از ۱۹۳ هزار کد رسید. کم تر کسی گمان می کرد سال ۱۳۹۸ که پرونده بازار سرمایه با ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد بسته شد، در چهار ماهه نخست سال جاری به بیش از ۴۹ میلیون کد برسد.می توان گفت جایگاه ویژه بازار سرمایه در سال جاری بین مردم از همان فروردین ماه مشخص شد، زیرا تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه سجام در فروردین سال ۱۳۹۸ معادل ۱۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

این روند افزایشی همچنان ادامه دارد و طبق آخرین آمار، در تیرماه یک میلیون و ۴۲۰ هزار کد جدید صادر شده است تا تعداد کدهای بورسی به رقم ۴۹ میلیون و ۹۰۸ هزار کد برسد. البته نمی توان نقش آزادسازی سهام عدالت و ورود مشمولان این سهام به بازار سرمایه را در افزایش چشم گیر تعداد کدهای بورسی بی تاثیر دانست.

آمار جدیدالورودها به بازار سرمایه درحالی روز به روز بیشتر می شود که برخی بر این باورند که تعداد سهام‌داران خطرناک است. زیرا زمانی که طرف تقاضا تا این حد رشد پیدا کرده و جذب سرمایه به بازار تا این حد توسعه پیدا کرده است و عموم مردم دارند وارد بازار می شوند وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند در غیر این صورت باعث بالا رفتن بی دلیل قیمت برخی از سهام شرکت‌ها می شود.البته در ماه های گذشته از یک سو شاهد عرضه اولیه سهام شرکت های مختلف و از سوی دیگر شاهد عرضه باقی مانده سهام دولت در قالب ETF بودیم. همچنین تسهیلات مالیاتی ورود شرکت ها به بازار سرمایه را آسان تر کرده است.

با این حال با توجه به روند ورود متقاضیان به بازار سرمایه، طرف عرضه نیز باید روندی را طی کند که بتواند پاسخگوی تقاضا باشد تا عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد و از تبعات سنگینی وزنه تقاضا بر عرضه جلوگیری شود.علاوه بر این، هسته معاملات پاسخگوی این حجم از متقاضیان نیست و تقریبا هفته ای دو تا سه روز شاهد اخلال در این هسته هستیم. هرچند راهکارهایی برای رفع آن در نظر گرفته شده است اما اکثرا زمان بر بوده و ورود متقاضیان جدید به بازار سرمایه، نگرانی ها درمورد توان پاسخگویی هسته را بیشتر می کند.

دارندگان سهام عدالت به زحمت سهام خود را به یک سوم قیمت می فروشند

در حالی که دولت اعلام کرد که از ششم خرداد ماه دارندگان سهام عدالت می توانند ٣٠ درصد سهام خود را از طریق بانک ها بفروشند، برخی منابع خبری در ایران می گویند که بانک ها وجوه سهام فروخته شده را به حساب های دارندگان آنها واریز نکرده یا مبالغ واریز شده بمراتب کمتر از ارزش اعلام شدۀ سهام در بازار بوده است.

تارنمای خبری “تجارت نیوز” در ایران به نقل از برخی فروشندگان سهام عدالت گزارش داد که برای نمونه سهامی که نوزده میلیون تومان ارزش گذاری شده بود بانک کشاورزی آنها را به قیمت ۶۵٠ هزار تومان فروخته است. یکی دیگر از فروشندگان سهام عدالت به تجارت نیوز گفته است : “ارزش سهام من ٢٠ میلیون تومان اعلام شده اما بابت فروش آنها بانک فقط ٣۵٠ هزار تومان به حساب من واریز کرده است.”

حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزاد سازی سهام عدالت در گفتگو با ایسنا تلویحاً اعتراف کرده که فروش سهام عدالت در بازار مشکل است. او مدعی شده که از ششم خرداد ماه “٧۵٠ هزار نفر کوشیده اند سهام خود را به ارزش تقریباً ٩٠٠ میلیارد تومان به فروش برسانند اما تاکنون حدود ۶۵٠ میلیارد تومان از این سهام فروخته شده و مابقی هنوز به فروش نرفته است.”

فهیمی سپس افزوده است که بنابراین “بانک به میزانی که [سهام] فروخته پول توزیع می کند و مابقی را پس از دریافت توزیع خواهد کرد.” حسین فهیمی همچنین گفته است که “بانک ها با سنجش شرایط بازار سهام مشتریان را می فروشند تا باعث ضرر و زیان آنها نشوند”، هر چند گزارش ها حاکی است که سهام عدالت بعضاً کمتر از ده درصد ارزش اعلام شده اش به فروش رفته اند.

ادعای جمع‌آوری امضا برای طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و انتشار متن این طرح توسط یک خبرگزاری باعث ایجاد تلاطم در بازار بورس شد، چراکه عده‌ای با شنیدن این خبر درصدد بیرون کشیدن سرمایه خود از بازار بورس برآمدند.

به گزارش ایران، تأثیر توئیت این نماینده آن هم بر اساس طرحی که تاکنون اعلام وصول نیز نشده است، باعث انتقاد برخی کارشناسان از تجربه نداشتن برخی نمایندگان و عدم اطلاع آنان از تبعات اظهارات خود شد. البته پس از این اظهارات مسئولان سازمان بورس و محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده مجلس، طرح مالیات عایدی بر بازار سرمایه را رد کردند که انتظار می‌رود بازار پس از دو روز به روال عادی خود برگردد.
۱۶ خردادماه عباس گلرو نماینده سمنان در اهواز خطاب به استاندار خوزستان گفته بود: «من اگر به جای استاندار خوزستان بودم، درِ اینجا را به روی دولت تخته می‌کردم و اجازه نمی‌دادم که منافع اینجا به جای دیگری برود.»

۱۷ خرداد به بهانه تبعات همین سخنان نسنجیده از ضرورت خود مراقبتی در بهارستان نوشتیم و اینکه مجموعه سیاسی حامی اکثریت بهارستان در بیرون مجلس و باتجربه‌ها و ژنرال‌های داخل مجلس باید مراقب این قبیل اظهار نظر‌ها و پیشنهاد‌های پوپولیستی و تبعات آن باشند. حالا این توئیت بحث برانگیز هم مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب» شد و ضرورت خود مراقبتی را عیان‌تر کرد.

روحانی: بعد از خریدن دولت مسئولیتی ندارد

روحانی از مردم خواست سهام عدالت بخرند اما آنها را نفروشند و بعد از خریدن دولت مسئولیتی ندارد

روحانی در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که امروز سه شنبه بیستم خرداد ماه برگزار شد ضمن تشویق مردم به خریدن سهام شرکت های دولتی، تحت عنوان “سهام عدالت” به آنان توصیه کرد که فعلاً از فروش سهام خود خودداری ورزند.

روحانی همچنین اعتراف نمود که تاکنون مردم اسماً دارای این سهام بودند، اما تملک و حق دخل و تصرف در آنها نداشتند.

روحانی همچنین گفت که با فروش این سهام دولت دیگر نقش و مسئولیتی در قبال ارزش و سود و زیان آنها در بازار بورس نخواهد داشت.

وی گفت : “به صراحت به مردم اعلام کرده ایم که دولت از این به بعد صاحب اختیار ثروت و سهام خود نیست […] و مردم خود می توانند در مورد نحوۀ استفاده از حق مالکانه تصمیم بگیرند، البته توصیه دولت این است که دارندگان، سهام خود را نفروشند و از منافع بلندمدت آن بهره مند شوند.”

روحانی سپس از شورای عالی و سازمان بورس خواست مراقب باشند تا به گفتۀ وی فضای بورس ناامن نشود و امید و اطمینان مردم نسبت به این بازار از بین نرود و نگذارند “عده ای که در کمین سهام مردم و تصرف صندلی های مدیریتی هستند بتوانند این سهام را با ارزش کمتری خریداری کنند.”

فروش سهام شرکت های دولتی و اوراق بدهی دو راه حل مهم دولت برای رفع کسری بودجه است که به گفتۀ مرکز پژوهش های مجلس به ١٨٠ هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

به گزارش رادیو فرانسه، برخی اقتصاددانان شرکت هایی را که دولت می خواهد سهام شان را بفروشد، زیان ده می دانند و می گویند اگر این شرکت ها حقیقتاً سودده بودند دولت مجبور نبود برای رفع کسری بودجه سهام آنها را در چنین ابعادی در بورس بفروشد.

دلالان به دنبال ارزان‌خریدن سهم مردم

مدت‌هاست در میان اخبار سلطان قیر، سلطان سکه و سلطان خودرو می‌شنویم، بورس هم سلطان‌های خودش را دارد که به دلیل اینکه بورس بازاری تخصصی است پشت همین تخصص پنهان شده‌اند و در رسانه‌ها هم ما نامی از آن‌ها نمی‌شنویم و چه فرصتی طلایی‌تر از خرید سهام عدالت از مردمی که به‌دلیل تنگنای معیشتی هر لحظه حاضر به فروش سهامشان هستند.

به گزارش شرق، ۱۴سال پیش دولت وقت اعلام کرد با ارائه سهام عدالت به توده مردم می‌خواهد ثروت عمومی را افزایش دهد. این سهام توزیع شد، اما آزادسازی آن و به ثمررسیدن دارایی و سود آن برای مشمولان ۱۴سال پشت در بسته مسدود بود تا امسال که امکان خرید و فروش آن طی چند مرحله آغاز شده است.

گرچه این طرح می‌توانست برای بسیاری از کم‌درآمد‌ها و بی‌درآمد‌ها روزنه‌ای باشد و اندکی از آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر تورم و گرانی و کاهش قدرت خرید بکاهد، اما عباس هشی، کارشناس مالی معتقد است مجریان سهام عدالت در جریان اجرای آن نسبت به مشمولان بی‌وفایی کرده و چهار بدعهدی داشته‌اند و حالا مشمولان مانده‌اند با سهام عدالتی که برای ۳۸میلیون نفر آن‌ها (در مجموع ۴۹میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند) با سهمی نیمه‌تمام یعنی ۵۳۲ هزار تومان محاسبه شده و ارزش روز آن را کمتر از ارزش واقعی‌اش حدود ۸ میلیون تومان مسئولان محاسبه کرده‌اند و در مقابل گرگ‌های وال‌استریت در خیابان حافظ در کمین خرید ارزان‌قیمت این سهام نشسته‌اند و برای آن لحظه‌شماری می‌کنند.

هشی از جریانی در میان فعالان بورس صحبت می‌کند و نام آن‌ها را سلطان بورس، گرگ وال‌استریت به سبک خیابان حافظ (مکان تالار بورس) و مافیای سهام می‌نامد، کسانی که بازار را داغ می‌کنند و بعد از تبلیغ فراوان برای به صف‌کشیدن مردم جلوی تابلو‌های بورس، سهام آن‌ها را به ارزان‌ترین قیمت می‌خرند و خودشان می‌شوند دانه‌درشت‌های بورسی. در میان آن‌ها از نهاد‌های شبه‌دولتی وجود دارد تا نمایندگان هیئت مدیره شرکت‌های بزرگ تا دلال خرده‌پا. حالا سهام عدالت برای آن‌ها فرصت طلایی است که حاضر نیستند از آن دست بکشند.

شرکت‌هایی در بورس وجود دارند، که موجودیتشان فقط یک زمین و تابلو است!

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته: الآن دولت یک کانال باز کرده است به نام بازار سرمایه اما در مقابل، همه کانال‌ها را بسته است! سود سپرده را هم پایین آورده و همه به سمت بورس رفته‌اند. اما آیا وضعیت بازار سرمایه همیشه صعودی می‌ماند؟ کسی که وارد بورس می‌شود و سهام می‌خرد، برای کسب سود این روش را دنبال می‌کند. الآن شرکت‌هایی در بازار سرمایه حضور دارند که سودده نیستند اما سهام آنها را می‌خرند!

عزت الله یوسفیان‌ملا گفت: رئیس بورس زمانی در کمیسیون اصل ۹۰ گزارش داده بود که یک شرکت به بازار سرمایه معرفی شده است که موجودیت آن، فقط در حد یک زمین و یک تابلو بود! هیچ تولیدی هم نداشت اما سهام آن فروخته شده بود! چرا سهام آن را می‌خرند در حالی که سودده نیست؟ اصلا تولیدی ندارد که سود بدهد! می‌گویند ارزش زمین و اراضی آن زیاد است. در واقع کسی که خریداری کرده به دلیل موقعیت ملکی سهام را خریده است. پس این بورس دارد به نوعی کار بنگاه معاملات ملکی را انجام می‌دهد. یعنی اگر روزی قیمت زمین کاهش پیدا کند، آن سهامدار ضرر می‌کند.

درآمد میلیاردی کلاس‌های آموزشی بورس در تهران!
در هفته‌های گذشته بازار کلاس‌های آموزشی حضوری و غیر حضوری بورس رونق بالایی گرفته است. ده‌ها شرکت بزرگ و کوچک آموزشی بورس در ایران وجود دارد که با توجه به ارقام تخمین زده شده، درآمد میلیاردی طی روز‌های گذشته کسب کرده‌اند.

روزنامه شهروند نوشت: «قفسه کتاب‌های بورسی خالی شده؛ زنگ بزن فردا برایمان بیاورند.» صدای رحیم از انتهای کتابفروشی می‌آید. سال‌هاست که در میدان انقلاب تهران، مغازه فروش کتاب‌های اقتصادی دارد، اما این اولین بار است که با چنین اتفاقی روبه‌رو می‌شود: «در هفته‌های اخیر فروش کتاب‌های بورسی من حدود ۶٠‌درصد رشد کرده است. بیشتر مشتری‌های این کتاب‌ها بین ٢٢ تا ۴۵‌سال دارند. آن‌ها دیده‌اند بورس دارد رشد می‌کند، برای همین آمده‌اند کتاب‌های بورسی بخرند تا شاید بتوانند سود بیشتری از بازار سهام ببرند.»

رحیم می‌گوید از اوایل اردیبهشت‌ماه تاکنون (اواسط اردیبهشت ماه) روزانه حدود ۴٠ عنوان کتاب بورسی فروخته است که با یک حساب سرانگشتی ٨٠٠ جلد طی ٢٠ روز گذشته می‌شود. بیشتر مردم کتاب «تحلیل تکنیکال» می‌خرند که به این ترتیب میزان فروش رحیم، فقط از کتاب‌های بورسی حدود ٧۶‌میلیون تومان بوده است. در میدان انقلاب ده‌ها کتابفروشی دیگر هم وجود دارد که آن‌ها هم از افزایش ٣٠ تا ٧٠‌درصدی فروش کتاب‌های بورسی‌شان خبر می‌دهند. البته این فقط یک سوی ماجراست. در هفته‌های اخیر بسیاری از شهروندان اقدام به ثبت نام در کلاس‌های آموزشی بورس کرده‌اند که شهریه‌شان برای یک ترم حدودا یک ماهه بین ٢۵٠‌هزار تومان تا ۴‌میلیون و ۵٠٠‌هزار تومان است.

دولت برای فروش اموالش، سرمایه مردم را آتش نزند!

یک عضو مجلس شورای اسلامی با هشدار به مردم و تذکر به دولت تاکید کرد: دولت برای فروش اموالش سرمایه مردم را آتش نزند.

مصطفی کواکبیان، با اشاره به تشویق دولت برای حضور مردم در بورس و تذکر اخیری که در مجلس داده بود تا مردم برای حضور بورس دست به فروش اموال خود نزنند، گفت: در تذکرم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به مردم توصیه کردم برای سرمایه گذاری در بورس خود را به دردسرهای بعدی نیندازند.

وی گفت: عده ای می گویند این بورس حباب دارد که در آینده می ترکد و ضرر ایجاد می کند از این جهت سرمایه گذاری در بورس ریسک زیادی دارد. در واقع می خواهم بگویم که مردم اگر بخواهند اموال خود را بفروشند تا در بورس حضور پیدا کنند، باید بدانند که مشخص نیست در آینده سودی برای شان داشته باشد، اگر بورس درصدی ضرر داشته باشد، برای مردم سنگین خواهد بود.

کواکبیان با بیان اینکه با کسب اطلاعات از کارشناسان اقتصادی اظهار نظر می کنم، گفت: همچنین در راستای منافع امنیتی کشور این هشدار را دادم که در آینده دچار مشکلاتی نشویم.

می‌خواهند تمام دارایی‌‌های ملت را تاراج کنند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: متاسفانه می‌خواهند به اسم مشارکت عمومی – خصوصی تمامی دارایی‌ های ملت را تاراج کنند. پس از چپاول اموال ملت به اسم خصوصی سازی حالا می‌خواهند به اسم مشارکت عمومی- خصوصی تمامی دارایی ‌های ملت را اعم از مدارس، بیمارستان ها، ورزشگاه ها، دانشگاه ها همه و همه را به تاراج دهند!

احمد توکلی افزود: ساز و کار هم بسیار فساد آفرین است زیرا تصمیم‌گیری درباره انتخاب طرح قابل فروش، قیمت گذاری، انتخاب خریدار، شرایط نقد و اقساط به عهده شش نفر است که در عمل وزیر در مرکز و مدیرکل در استان‌ ها تصمیم گیر نهایی هستند. منبع خرید از طریق وام بانکی با ضمانت دولت برای به اصطلاح خریدار تامین می‌ شود و وزیر یا مدیرکل می‌تواند ۸۰ درصد برای مناطق محروم و ۵۰ درصد برای دیگر مناطق تخفیف دهد.

وی ادامه داد: مجلس نمی‌تواند از اصل ۸۵ برای لایحه مشارکت عمومی – خصوصی استفاده کند چرا که این اصل برای قوانینی که قابلیت آزمایش داشته باشند نه قانونی که بر اساس آن اموال ملت به اسم فروش از ید دولت خارج می ‌شود.

اتفاقات عجیبی در بورس تهران در حال رخ دادن است

حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر سابق اقتصاد گفته: مردم به هیچ عنوان سرمایه‌های خود را برای ورود به بازار سرمایه نفروشند و مراقب باشند که اتفاقات موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز دوباره تکرار نشود

از سوی دیگر یک عضو اتاق بازرگانی گفته: اتفاقات عجیبی در بورس در حال رخ دادن است؛ تمام بازارها در حال سقوط است، قیمت نفت بشدت افت کرده، اما بورس تهران همچنان در اوج و قیمت مواد اولیه صنایع افزایشی است، درحالی‌که مصرف کننده هم کشش ندارد.

حسین طوسی، در گفتگو با سایت «نود اقتصادی» گفت: این رشد صددرصد حباب است و ساختار سازمان بورس مشکل دارد و برعکس عمل می‌کند.

در آستانه خلق شتر-گاو-پلنگ‌های جدیدی هستیم

روزنامهٔ دنیای اقتصاد درباره فروش سهام توسط دولت روحانی نوشت: با اجرای طرحی که برای به‌اصطلاح آزادسازی سهام عدالت در سال۱۳۹۳ تهیه شد، در آستانه خلق شتر-گاو-پلنگهای جدیدی هستیم که جز افزایش فساد و ناکارآیی نتیجهٔ دیگری نخواهند داشت.

این روزنامه افزود: ریختن سهام یکسری شرکت درون چند کیسه و واگذار کردن چند گرم از وزن هر کیسه به جمعیتی کثیر، هیچ ربطی به خصوصی‌سازی یا به تعبیری مردمی کردن اقتصاد ندارد، به‌خصوص آن‌که دولت هم‌چنان این کیسه‌های گرم و نرم را از زیر سر خود جدا نمی‌کند.

روزنامهٔ جهان صنعت هم نوشت: سبک و سیاق دولت در واگذاریهای اخیر به‌ گونه‌یی است که بتواند کسری بودجه‌اش را با فروش سهام شرکتهای دولتی با حفظ مدیریت خود تأمین کند.

روزنامه اقتصاد سرآمد نیز در مطلبی پرده از نیت خامنه‌ای و روحانی برمی‌دارد و صراحتاا می‌گوید، فروش سهام عدالت برای تأمین معیشت میلیون‌ها نفر از دارندگان این سهام است.

این منبع نوشت: این روزها برخی معتقدند که اگر این سهام آزاد می‌شد در این دوره کرونازده می‌توانست عصای دست مردم باشد…و مرهمی برای درد امروز مردم در این شرایط کرونازده باشد…در حقیقت، با فروش سهام و صرف نمودن مبالغ حاصل از آن توسط خانوارها، یک دارایی برای تأمین برخی هزینه‌های جاری به فروش رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...