۱۴۰۰ دی ۲۱, سه‌شنبه

‘تشنج’ در بند زنان زندان اوین؛ ‘انتقال’ عالیه مطلب‌زاده پس از مراسم یادبود برای بکتاش آبتین

 

عالیه مطلب زاده ششم آذر بازداشت شد

فارسی BBC News

خانواده زندانیان سیاسی محبوس در اوین می‌گویند شب گذشته در بند زنان زندان اوین، مراسمی به یاد بکتاش آبتین برگزار شده است و در واکنش به آن مسئولان “حکم به انتقال”عالیه مطلب‌زاده به زندان قرچک ورامین داده‌اند اما زندانیان در برابر اجرای این حکم “مقاومت” کرده‌اند.

صدرا عبدالهی همسر عالیه مطلب‌زاده به بی بی سی فارسی گفت ظاهرا با دستور دادستانی و ضابطان قضایی و امنیتی خانم مطلب‌زاده به زندان “قرچک منتقل شده” است.

این اقدام مقامات قضایی ایران یک روز پس از اجرای مراسم یادبود آقای آبتین صورت گرفته است.

عالیه مطلب‌زاده، عکاس، نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و فعال حقوق مدنی است. حکم سه سال حبس او پاییز سال گذشته و در اوج شیوع کرونا به اجرا گذاشته شد.

توضیح تصویر،عالیه مطلب‌زاده، نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پیشتر برای برگزاری مراسمی به یاد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و همچنین هشدار درباره شدت شیوع کرونا در زندان تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته بود

بکتاش آبتین دو روز پیش، سرانجام پس از آنکه برای دومین بار در زندان به کرونا مبتلا شد، جان باخت. کانون نویسندگان ایران حکومت ایران را به خاطر تعلل در روند درمان او به “قتل عمد” متهم کرده است.

جان باختن بکتاش آبتین واکنش گسترده‌ای به دنبال داشت و از جمله سوگواران معترض در مراسم خاکسپاری او شعار “مرگ بر حکومت آدم کش” سر دادند.

گزارشها حاکی از آن است که زندانیان سیاسی زن اوین در واکنش به حکم انتقال خانم مطلب‌زاده “مقاومت” کرده‌ و گفته‌اند نمی‌گذارند او را از بند خارج کنند.

اما در همین رابطه صدرا عبدالهی که امروز به زندان اوین مراجعه کرده می‌گوید مسئولان زندان گفته‌اند “اگر خانم مطلب‌زاده خارج نشود، به قوه قهریه متوسل خواهند شد.”

همسر خانم مطلب‌زاده می‌گوید در حال حاضر تلفن و ارتباط بند زندان زندان اوین مشهور به “بند نسوان” با بیرون قطع است.

وی می‌گوید که خانم مطلب‌زاده به مقامات زندان گفته‌ است او زندانی “سیاسی” است و افزوده است که هیچ دستور رسمی قضایی برای انتقال وی به “قرچک” وجود ندارد.

اخیرا گروه سایبری عدالت علی اسناد محرمانه‌ای را برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده بود که نشان می‌داد قطع تلفن، ملاقات و همچنین انتقال زندانیان از جمله رویه‌های معمول مسئولان در اداره زندان اوین است.

علاوه بر این، نهادهای ناظر بر وضیعت حقوق بشر، در سال‌های گذشته بارها گزارش داده بودند که مقامات قضایی و امنیتی ایران برای مقابله با اعتراض جمعی و مجازات زندانیان به تبعید آنها به دیگر زندان‌ها متوسل می‌شوند.

خانم مطلب‌زاده که اکنون مقام‌های قضایی به خاطر برگزاری مراسم برای بکتاش آبتین حکم به انتقال او داده‌اند، در طول دوران حبس بارها زیر فشار ماموران قرار گرفته بود. از جمله برای برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در زندان و همچنین هشدار درباره شدت شیوع کرونا در این بازداشتگاه.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...