۱۴۰۱ فروردین ۱۷, چهارشنبه

وزیر کشور: از ابتدا هم قرار نبود زنان به ورزشگاه مشهد بیایند ادعای بلیط‌های جعلی

 

زنان معترض می‌گویند به رغم فروش بلیط، به آنها اجازه حضور در ورزشگاه مشهد داده نشد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در جدیدترین اظهار نظر در ارتباط با حادثه خشونت‌بار هفته گذشته ورزشگاه مشهد، مدعی شده است که اساسا از ابتدا هم «قرار نبود» زنان در آن روز برای تماشای بازی فوتبال ایران و لبنان راه داده شوند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، احمد وحیدی روز سه‌شنبه شانزدهم فروردین‌ماه با تکرار این ادعای بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی در سالیان اخیر مبنی بر این که «برای حضور زنان در ورزشگاه باید زیرساخت‌ها فراهم شود»، گفته است که «در ورزشگاه مشهد شرایط فراهم نبود» و لذا قرار نبود زنان برای تماشا بیایند. او در ادامه از نپذیرفتن درخواست «انتقال بازی به تهران» از سوی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران در روز پیش از بازی خبر داده است.

این درحالی است که پس از کشمکش‌های فراوان میان فدراسیون فوتبال ایران و فدراسیون جهانی فوتبال در سال‌های گذشته مبنی بر «لزوم رفع تبعیض جنسیتی در بخش تماشاگران مسابقات فوتبال» و خطر تعلیق فوتبال ایران، تصمیم گرفته شده بود که در آخرین مسابقه از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که در شهر مشهد و میان تیم‌های ایران و لبنان انجام می‌شود، زنان نیز بتوانند حضور یابند.

هر چند به رغم اعلام اولیه مبنی بر «وجود امکان حضور تماشاگران زن در استادیوم امام رضا مشهد» و انتشار اخباری درباره «شروع بلیت فروشی» ، در نهایت زنان با درهای بسته ورزشگاه مواجه شدند و حضور سنگین یگان‌های انتظامی که از آنها با «اسپری فلفل» پذیرایی کردند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش از «اخلال در سامانه فروش بلیت» نیز سخن گفته و با اعلام اینکه «قرار نبود خانم‌ها برای دیدن مسابقه به ورزشگاه بروند» اظهار داشت که «تنها ٩ نفر» بلیت مسابقات را داشتند که این بلیت‌ها هم در اصل «برای مردان صادر شده و در اختیار زنان قرار گرفته» بوده است.

احمد وحیدی دهم فروردین‌ماه در همین رابطه گفته بود «دو کافی‌نت اقدام به فروش ۲۷ هزار بلیت تقلبی برای این بازی کرده بودند در حالی که فقط ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای باز بودند». این ادعا با واکنش‌های فراوانی مواجه شد و بسیاری آن را با توجه به شواهد فراوان مخالف این ادعا، غیر ممکن عنوان کردند. این ادعا سرانجام توسط خود وحیدی هم رد شد.

رفتار خشونت‌بار و حمله به زنان هوادار فوتبال پشت درهای ورزشگاه مشهد با واکنش گسترده کاربران و چهره‌های ورزشی و سیاسی ایران نیز مواجه شد که ضمن محکومیت این اقدام، خواهان برخورد با خاطیان و رفع ممنوعیت‌ها برای این بخش از جامعه شدند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی همچنین در ارتباط با دلیل استفاده از «اسپری فلفل» گفته است که به دلیل حضور «حجم زیادی از تماشاچیان» در ورزشگاه، «عده‌ای از علاقه‌مندان» پشت درها تلاش داشتند «با زور وارد ورزشگاه شوند» و «برخی» هم «با استفاده از افشانه» به‌ دنبال «پراکنده‌ کردن علاقه‌مندان» بودند تا این ازدحام، «باعث شکستن درب و ایجاد حادثه» نشود.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی هم امروز گفته است: «در خصوص حادثه مشهد، مسئولان فدراسیون یا هیات ورزش استان یا حوزه محلی هم در برنامه‌ریزی و هم در برگزاری مسابقه، کوتاهی‌هایی داشتند.»

با وجود آنکه مسئولان مختلف جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند خواهان پیگیری دلایل بروز این واقعه و برخورد با مسببان آن هستند و وزیر کشور نیز از ارسال گزارش حادثه به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت ایران خبر داده، اما تاکنون هیچ یک از مقامات نامی از عاملان این حمله به زنان یا وضعیت احتمالی پیگرد قضایی آمران آن نگفته‌اند و صرفا به بیان مواردی مبهم و گاه متناقض پرداخته‌اند.

این درحالی است که معاون رئیس جمهوری اسلامی در امور زنان مدعی وجود شواهدی است که نشان می‌دهد اتفاقات رخ داده در ورزشگاه ثامن مشهد، عمدی بوده است.

انسیه خزعلی بدون اشاره به جزئیات یا معرفی خاطیان، انتخاب ورزشگاه مشهد را غلط دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند همزمان با آزادی ۳ تن دیگر

  خبرگزاری هرانا   – در جریان اعتراضات سراسری ۵ شهروند در شهرستان بویراحمد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۳ شهروند بازداشتی در این شهر با تود...